Zbliża się koniec roku, a tym samym konieczność sporządzenia inwentaryzacji na dzień 31.12.2022. Warto pomyśleć o tym wcześniej, aby przeprowadzenie remanentu poszło sprawnie i w najbardziej potrzebnym momencie nie zabrakło jakiegoś pracownika lub czasu na wywiązanie się w terminie z obowiązku. Remanent sporządza firma wraz z pracownikami – takich czynności nie wykonuje biuro rachunkowe. Podobnie jest z wyceną spisu z natury.

Dla klientów prowadzących księgi handlowe warto przypomnieć, że remanent może być poprzedzony zarządzeniem w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji, instrukcję inwentaryzacji oraz harmonogram. Przykładowe zarządzenia znajdą Państwo pod poniższym linkiem. Wszystkie są w formie do edycji warto z nich skorzystać i wypełnić dla swojej firmy. Takie dokumenty pomogą ułożyć plan działania w większych firmach.

https://drive.google.com/drive/folders/1jKmfoFKhe9plx9-pOd4aF27dsydfWaj3?usp=share_link

Skany uzupełnionych dokumentów można przesłać do naszego biura na adres biuro@biuro-ag.pl – ułatwi nam to orientację, na jakim etapie zakończenia roku 2022 Państwo jesteście i kiedy możemy spodziewać się zatwierdzonego remanentu.

Remanent (spis z natury) powinien odzwierciedlać rzeczywisty stan (ilość) rzeczy nim objętych – towarów i materiałów znajdujących się na magazynie. Sporządzając spis nie można zatem ograniczyć się do wydruku z firmowego komputera stanów magazynowych, należy faktycznie przeliczyć towar. Można to zrobić wykorzystując druk:

https://drive.google.com/drive/folders/12rZGMnWSYVCrk1WKCIBHLzXkPocnVDMS?usp=share_link

Spisowi z natury podlegają towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, produkcja w toku, wyroby gotowe, braki i odpady. W remanencie nie uwzględnia się zatem ani środków trwałych, ani wyposażenia firmy.

Jeżeli przedsiębiorca w momencie, w którym zobowiązany jest sporządzić spis z natury, nie posiada na stanie firmy żadnych towarów handlowych ani materiałów podlegających spisowi (a w trakcie roku takie towary kupował), nie zwalnia go to z obowiązku jego sporządzenia. Wówczas tworzy się remanent z wartością “0 zł”, zapisuje tę wartość w KPiR jako wartość remanentu.

Termin spisu towaru – cały towar winien być spisany do dnia otwarcia sprzedaży, produkcji w roku 2023, czyli najlepiej w dniu 31.12.2022 lub 01.01.2023.

Termin wyceny – zgodnie z § 26 ust. 7 jest to 14 dni od dnia zakończenia spisu więc jeśli sprzedaż rozpoczyna się w dniu 1 stycznia to terminem wyceny jest 15 stycznia 2023.

Remanent wyceniamy po cenie zakupu – czyli zgodnie z ceną, jaką mamy na fakturze dla podatników VAT jest to cena netto, a dla podatników zw. brutto.

Kopie faktur do wyceny znajdą Państwo w Portalu Klienta lub Saldeo – nie trzeba ich już mieć w formie papierowej. Wszelką pomocą jak ich szukać służą nasze księgowe.

Termin dostarczenia wartości remanentu lub podanie stanu dla biura rachunkowego:

Remanent najlepiej dostarczyć do biura z dokumentami za grudzień 2022. W związku z czym można kopie remanentu wgrać, wysłać za pomocą Saldeo czy Portalu Klienta. Dostarczenie remanentu w terminie umożliwi szybkie zakończenie roku 2022. Ostatecznym terminem dostarczenia remanentu do biura rachunkowego jest 28 luty – data z umowy.

Zamiast skanu dokumentów wartość remanentu można wysłać w formie oświadczenia na maila księgowej, która państwa rozlicza.

Głównym celem sporządzania spisu z natury jest ustalenie faktycznego dochodu za rok 2022. Przy prowadzeniu ewidencji podatkowej w postaci KPiR dochód bowiem:

  • powiększa się o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego a początkowego, jeżeli wartość remanentu końcowego > wartość remanentu początkowego;
  • obniża się o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego a końcowego, jeżeli wartość remanentu końcowego < wartość remanentu początkowego.

Czyli towar zakupiony w roku 2022, a nie sprzedany zostanie remanentem przeniesiony na rok 2023 (nie będzie kosztem w roku 2022).

Remanent w księgach handlowych ma trochę inne zadanie: jego celem jest uzgodnienie kont magazynowych ze stanem faktycznym jaki znajduje się w magazynie.